2010-09-19

Grzyby - Svamputflykt

W lesie jak w bajce - nieprawdopodobne ilości grzybów. Znamy ten las dość dobrze, bo jeździmy do niego od trzech lat. Ale dopiero w tym roku po raz pierwszy widzieliśmy te gatunki:
Sagolikt vackert i skogarna, det var länge sedan man kunde se en sådan mångfald av olika arter! Vi räknade att vi plockade och tog hem 13 olika arter igår - och då var vi riktigt kräsna med att inte ta allt som faktiskt _gick_ att äta. Vi såg två nya svampar:



Clavariadelphus (pistillatis?)

Niezidentyfikowany obiekt grzybujący. Będę szukać, co to... ale najpierw muszę się wyrobić z obróbką tego, co przywieźliśmy :-)


Något som jag inte har lyckats artbestämma än, måste leta i mina böcker lite senare :-)





No i gatunek, który zawsze bardzo chciałam zobaczyć i dopiero w tym roku mi się udało: szmaciak gałęzisty. W Polsce pod ochroną, tutaj nie - i w dodatku uważany za bardzo smaczny.


Blomkålssvamp stod högst uppe och längst på vår "svampönskelista"; nu har vi checkat av även den. Jag har hört och läst att den lär vara mycket god, det får vi se... och smaka :-)

10 kommentarer:

  1. Ładne te grzyby cholercia... Zanim zjesz to wyrzucasz kropki z tych czerwonych?? ;)

    SvaraRadera
  2. Nie, nie wyrzucam, gotuje z kropkami. Potem jak jem, to je wypluwam, bo strasznie wchodza miedzy zeby ;-)

    SvaraRadera
  3. No właśnie w tym rzecz...w tym ,że one miedzy te zęby... Wypróbuję Twoją metodę,znaczy pluć będę. Wydłubywanie jest nudne :D

    SvaraRadera
  4. Nudne, jak nudne, ale ile ja juz par Knit Picks´ow na tym polamalam... A metalowe trudno potem odgiac z powrotem! :D

    SvaraRadera
  5. O! Daga też wygina druty! Tylko Ona w rękach podczas robótkowania. Zaskoczę Ja nowym sposobem użytkowania KP. Addikami tez probowałaś?
    :P

    SvaraRadera
  6. Addikow nie posiadam, ja z subkultury knitpicksowej. Zapewne ze wzgledu na wszechstronnosc zastosowania ;-)

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentaren! Alltså, jag är också förstagångsplockare av blomkålssvamp, så jag vet inte hur man använder den, men min mamma säger att den är god smörstekt. :)

    SvaraRadera
  8. No tak...ale nie żałuj. Addiki świetne do robotek ale do dłubania za...tępe ;))

    SvaraRadera
  9. Mi z tych grzybow to sie najbardziej te czerwone podobaja - ladny kolor, no i w lesie od razu je widac ze wzgledu na kontrastowy kolor :)

    SvaraRadera
  10. Szmaciaka przypadkiem zerwałam jak szukałam grzybów do farbowania. Jak już odnalazłam w encyklopedii co to jest to nie było chętnych do zjedzenia. Natomiast zeżarliśmy lejkowca dętego w pierogach. Pycha!

    SvaraRadera